Wydarzenia 29 kwi 2019 | mk
Ciężarówki z przesłaniem na 15-lecie Polski w Unii

fot. Anna Kopeć

15 ciężarówek z napisem „EUrope is our PLace” wyjedzie na drogi międzynarodowe. Akcją z okazji rocznicy wstąpienia do Unii Europejskiej Ministerstwo Spraw Zagranicznych i polscy przewoźnicy chcą upomnieć się o wolny handel we wspólnocie.

fot. Anna Kopeć

O akcji wizerunkowej opowiadali dziś (29 kwietnia) wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk, europoseł Kosma Złotowski i prezes ZMPD Jan Buczek. Konferencja z prezentacją oklejonych pojazdów odbyła się w firmie Renex.

MSZ realizuje projekt we współpracy ze Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. – 1 maja mija 15. rocznica polskiej obecności w UE. Rocznica każe nam podsumować te 15 lat: był to okres sukcesów, ale także wyzwań, przeszkód, które trzeba było pokonywać – mówił wiceminister Szynkowski vel Sęk. – Chcemy nie tylko świętować, cieszyć się z naszej obecności w UE, ale też mówić, jaka jest nasza wizja Unii, co przed nami do zrobienia, abyśmy mogli świętować kolejne rocznice z jeszcze większymi sukcesami.

Tłumaczył, że celem jest budowanie Unii „równych szans, sprawiedliwej, bez protekcjonizmu, ograniczania części rynków przez niektóre państwa”. Zamiast tego UE ma sprzyjać wolnej konkurencji, wolnemu handlowi. 

Na ciężarówkach poza napisem „EUrope is our PLace”  umieszczono także apel „To trade without barriers”. – Europa jest naszym miejscem, aby handlować bez barier – mówił wiceminister. Tłumaczył, że ciężarówek jest tylko 15, ale zamieszczone na nich przesłanie będzie rozpowszechniane w mediach społecznościowych i zapoczątkuje szerszą kampanię promocyjną.

fot. Anna Kopeć

W sprawy polskich przewoźników angażuje się europoseł Kosma Złotowski. – Polscy przedsiębiorcy te 15 lat wykorzystali bardzo dobrze. Polska flota to ponad 200 tys. ciężarówek, które przemierzają drogi od Portugalii po Estonię, mamy prawie 30 proc. udziału w europejskim rynku transportowym – opowiadał. – Stanowimy poważną konkurencję dla firm z Europy Zachodniej.

Tym właśnie tłumaczy forsowanie w Europarlamencie Pakietu Mobilności. – To postawienie bariery wschodnieuropejskiemu sektorowi transportu, aby firmy holenderskie, niemieckie, francuskie miały mniejszą konkurencję, na co oczywiście nie chcemy pozwolić. Chcemy, żeby rynek był wspólny – podkreślił. Ostatecznie w tej kadencji Parlamentu Europejskiego prace nad dokumentem nie zostały ukończone, a na to, czy zostaną, wpływ będzie miał układ sił po wyborach 26 maja.

Wiceminister Szynkowski vel Sęk przypomniał też o innych elementach obchodów 15-lecia Polski w UE: podświetlone kolorami wspólnoty i Polski będą ambasady i inne placówki dyplomatyczne, zaplanowano też akcje śpiewania hymnów.

mk

mk Autor