Wydarzenia 7 paź 2019 | Redaktor
Poseł Olszewski rozlicza się z S5. Porażka na włoskich odcinkach

fot. Anna Kopeć

Poseł Platformy Obywatelskiej Paweł Olszewski zwołał na wtorek (8 października) konferencję prasową dotyczącą budowy drogi S5. Jako wiceminister infrastruktury nadzorował w 2015 roku Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która wybrała wykonawców inwestycji, którzy porzucili w 2019 roku plac budowy.

Paweł Olszewski z Platformy Obywatelskiej 12 maja 2015 roku został powołany na stanowiska sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. regulacji i harmonizacji obszaru bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego.

„Gazeta Wyborcza” pisała 2 czerwca 2015 roku: „Od wczoraj za budowę dróg i transport drogowy odpowiada wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski, sekretarz klubu parlamentarnego PO. Dotąd nie zajmował się drogami, ale ma związki z branżą kolejową (…)Teraz Paweł Olszewski będzie odpowiadać za zatwierdzenie nowego programu budowy dróg krajowych dotowanych z budżetu UE na lata 2014-20, a także kontynuacje negocjacji z rządem Niemiec w sprawie wprowadzenia dla polskich przewoźników niemieckich stawek płacy minimalnej, co może uderzyć w konkurencyjność polskich firm ”.

Wszystko to stało się po przegranej przez Bronisława Komorowskiego w wyborach prezydenckich, w których Polacy wybrali Andrzeja Dudę. Jesienią zaś odbyły się wybory parlamentarne, w których większość zdobyło Prawo i Sprawiedliwość.

Wcześniej, bo już 20 sierpnia 2015 roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych poinformowała o rozstrzygnięciu przetargów dla wszystkich siedmiu odcinków drogi S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Umowy z wykonawcami podpisano 12 października 2015 roku, a wybory parlamentarne odbyły się 25 października 2015 roku. 

„Przy wyborze ofert najkorzystniejszych, oprócz ceny, oceniany był termin realizacji zamówienia oraz okres gwarancji jakości” – informowała wtedy GDDKiA.

Wybrani wykonawcy to:

  • odc. Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km) - IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A., z ceną 374 722 113,70 zł.
  • odc. Dworzysko – Aleksandrowo (22,4 km) - IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A., z ceną 409 760 779,95 zł.
  • odc. Aleksandrowo – Tryszczyn (14,7 km) - Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. ( lider), TRAKCJA PRKiI S.A (partner).; z ceną 369 000 000 zł.
  • odc. Tryszczyn – Białe Błota (13,5 km) - Konsorcjum firm: POLAQUA Sp. z o.o. (lider), DRAGADOS S.A. (partner); z ceną 328 476 590,77 zł.
  • odc. Białe Błota – Szubin (9,7 km) - IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A., z ceną 259 926 113,82 zł.
  • odc. Szubin – Jaroszewo (19,3 km  - Konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI S.A. (lider), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (partner), z ceną 351 971 806,20 zł.
  • odc. Jaroszewo – gr. województwa (25 km) - Konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. ( lider); MIRBUD S.A. ( partner), z ceną 421 818 666,51 zł.

Niestety, w toku prowadzenia inwestycji okazało się, że włoski wykonawca nie dotrzymywał terminów, zalegał z płatnościami dla podwykonawców i domagał się coraz większych pieniędzy. Ostatecznie GDDKiA w czerwcu 2019 roku odstąpiła od umów z IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A. i wystąpiła o wielomilionowe odszkodowania i była zmuszona do rozpisania nowego przetargu. Czytaj więcej tutaj.

Na wtorek (8 października)  Paweł Olszewski zwołał konferencje prasową na temat budowy S5, która odbędzie się we Włókach (miejsce, w którym powinna trwać budowa S5 - zjazd z drogi krajowej nr 5 na Kościół pw. Matki Boskiej Królowej Polski we Włókach). Weźmie w niej udział m.in. przewodniczący Platformy Obywatelskiej Grzegorz Schetyna i kandydaci na parlamentarzystów z list tzw. Koalicji Obywatelskiej.

Organizatorzy i uczestnicy konferencji będą tłumaczyć dlaczego droga S5 do tej pory nie powstała, mimo że Paweł Olszewski obiecał jej powstanie już w 2012 roku i nawet dawał sobie rękę uciąć, że będą wtedy nią jeździć samochody.

Co więcej, już w 2015 roku Paweł Olszewski wiedział, że oferty złożne przez wykonawców nie spełniają wymogów inwestycji. Tak pisał w odpowiedzi na inteprelacje posłów Jerzego Szmita, Andrzeja Adamczyka, Piotra Króla, Kazimierza Smolińskiego oraz Krzysztofa Tchórzewskiego datowanej 8 października 2015 roku: 

Firma Impresa Pizzarotti złożyła oferty w postępowaniach na budowę wszystkich 7 bydgoskich odcinków drogi ekspresowej S-5, przy czym dla 3 odcinków były to oferty najkorzystniejsze:

odc. Nowe Marzy – Dworzysko (cena oferty na poziomie 63% kosztów planowanych przez zamawiającego; cena za 1 km – ok. 16 mln zł);

odc. Białe Błota – Szubin (cena oferty na poziomie 61% kosztów planowanych przez zamawiającego; cena za 1 km – ok. 26,7 mln zł);

odc. Dworzysko – Aleksandrowo (cena oferty na poziomie 60% kosztów planowanych przez zamawiającego; cena za 1 km – ok. 18,3 mln zł).

 

Tymczasem w spotach kampanijnych emitowanych, m.in. w TVP3 Bydgoszcz możemy usłyszeć, jak Paweł Olszewski mówi, że „zapewniłem finansowanie budowy S5”

Jarosław Kopeć

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor