Zdrowie i uroda 17 lut 2017 | Redaktor
Probiotyki, witaminy i jak najwięcej snu

Sezon na przeziębienie i grypę trwa. Jak naturalnie wspomóc siły organizmu w tym trudnym czasie? – radzi psychodietetyk Justyna Kubacka.

Różnice temperatur osłabiają naszą odporność i stwarzają idealne warunki do rozwoju mikroorganizmów chorobotwórczych. Nie ma większego sensu przewlekłe zażywanie gotowych preparatów na przeziębienie w saszetkach. W większości z nich w składzie znajdują się środki przeciwbólowe z dodatkami. To jedynie zamaskuje symptomy i sprawi, że na chwilę poczujemy się lepiej. Jedyne, co nam rzeczywiście pomoże, to wzmocnienie układu odpornościowego. Jak to zrobić?

Po pierwsze, zadbaj o jelita! To w nich znajduje się nawet 80 procent odporności! W naszych jelitach żyją biliony bakterii probiotycznych, które pomagają nam w trawieniu pokarmów, wytwarzaniu niektórych witamin i komunikują się z naszym jelitowym układem odpornościowym, pomagając wychwycić i zniszczyć chorobotwórcze patogeny. Odpowiednia mikroflora jelitowa to sprawnie działający układ odpornościowy. Jak więc o nią zadbać? Dostarczając bakterii probiotycznych z zewnątrz. Mogą to być produkty fermentowane, np. kiszonki, soki z kiszonej kapusty i ogórków, herbata kombucha, miso, tempeh (fermentowana soja), a także gotowe esencje probiotyczne potocznie zwane probiotykami. Kiedyś probiotyki przepisywano tylko w trakcie kuracji antybiotykowej. Dziś wiemy, że indywidualnie dobrany probiotyk może, a nawet powinien być stosowany przez cały czas. Zwłaszcza jeśli przyjmujemy leki i żyjemy w stresie, bo wtedy najszybciej dochodzi do zaburzenia naturalnej mikroflory.

Po drugie, nie zmuszaj się do jedzenia. Jeśli nie masz apetytu przez 2 3dni i nie cierpisz na przewlekłe choroby, np. na cukrzycę nic Ci się nie stanie. Brak apetytu na początku choroby to naturalna adaptacja organizmu do zwalczania infekcji. Nie warto więc dodatkowo obciążać go trawieniem. Trzeba jednak uzupełniać płyny, najlepiej w postaci ciepłych herbat lub naparów ziołowych z imbirem, miodem i cytryną. Zapotrzebowanie na płyny jest w tych dniach bardzo duże. Dobrze sprawdzą się też buliony i rosoły gotowane na wywarze z kości dostarczą cennych aminokwasów i kolagenu.

Po trzecie, zostań w domu. Nic nie pomoże tak, jak wygrzanie się w łóżku przez kilka dni i odpowiednio długi sen. Jeśli nie masz takiej możliwości, zadziałaj dużymi dawkami witamin, antyoksydantów i przeciwutleniaczy, a więc przede wszystkim:

  • witaminą C w dużych ilościach! Dobrze sprawdzą się dawki 1000 mg co 3 godziny w postaci proszku kwasu L-askorbinowego rozpuszczonego w szklance ciepłej wody z dodatkiem soku z cytryny (naturalne bioflawonoidy zwiększą jej przyswajalność).
  • sokami z czarnego bzu, rokitnika lub aceroli w 3 dawkach na dzień po 15 ml.
  • cynkiem, selenem i kwasami omega-3, które znajdziemy w dzikich rybach i owocach morza
  • witaminą D, którą w okresie jesienno-zimowym ze względu na brak słońca suplementować powinien każdy w ilości zależnej od stopnia niedoboru (można go sprawdzić, wykonując badanie krwi)
  • przyprawy przeciwzapalnymi: imbirem, kurkumą, cynamonem, pyłekiem pszczelim

Pamiętaj, by unikać cukru będącego pożywką dla patogenów, białej mąki i nabiału przemysłowego.

Uważam, że zażycie antybiotyku to ostateczność, ponieważ skutkuje on jedynie w przypadku infekcji bakteryjnych (wirusowych już nie), jednocześnie niszcząc nie tylko bakterie szkodliwe, ale pożyteczne bakterie jelitowe. Pamiętajmy, że choroba jest ostatecznym sygnałem wysyłanym przez organizm, że czas na odpoczynek i regenerację. Nic jednak nie zastąpi prawidłowo zbilansowanej diety, o którą dbać powinniśmy przez cały rok, bo tylko w ten sposób wypracujemy silny organizm, któremu niestraszne będą sezonowe infekcje.

Przepis na koktajl wzmacniający:

  • mały kawałek imbiru
  • sok z 1/4cytryny
  • 2 łodygi selera naciowego
  • odrobina kurkumy i cynamonu
  • naturalny miód
  • banan, jabłko

Przygotowanie: Obierz wszystkie składniki i podziel na mniejsze części. Zblenduj całość na gładką masę i dodaj przyprawy. Wypij zaraz po przygotowaniu.

mgr Justyna Kubacka dietetyk kliniczny i psychodietetyk;

Gabinet Psychodietetyczny Justyna Kubacka

www.twojpsychodietetyk.pl

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor