Finanse 7 sie 08:24 | Redaktor
Karta czy gotówka – jak płacą Polacy? [REKLAMA]

fot. nadesłane

Wyniki przeprowadzanych w ostatnim czasie badań* jednoznacznie wskazują, że obrót bezgotówkowy coraz szybciej wypiera płatności gotówką, a z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w czerwcu 2022 roku na polskim rynku było prawie 1,2 mln terminali płatniczych! Mimo to w niektórych miejscach nadal brakuje możliwości płacenia kartą – m.in. na targowiskach i bazarach. Dawniej trudno było wyobrazić sobie, że można wyjść na zakupy bez portfela i gotówki – w porównaniu z obecnymi czasami niewiele firm udostępniało możliwość płatności bezgotówkowych. Od kilku lat jesteśmy jednak świadkami zmiany trendu – obrót bezgotówkowy stopniowo wypiera płatności gotówką, i to we wszystkich branżach oraz grupach wiekowych konsumentów. Jeśli nie akceptujesz jeszcze płatności bezgotówkowych, warto to zmienić!

Większość Polaków płaci bezgotówkowo

Z badania zrealizowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa na temat zwyczajów płatniczych Polaków* wynika, że coraz więcej konsumentów w naszym kraju preferuje płatności bezgotówkowe. Jeszcze w 2019 r. w punktach handlowo-usługowych bezgotówkowo opłacono 46% wszystkich transakcji. W 2020 r. było to już 54% transakcji, a w 2021 r. – aż 57%. Szczególnie pozytywnie nastawione do takiej formy płatności są osoby młode. Aż 9 na 10 osób w wieku 18-24 lata deklaruje, że obywa się bez gotówki.

Chcemy płacić kartą na bazarach, w toaletach i urzędach

Rosnącą popularność obrotu bezgotówkowego w Polsce potwierdza również badanie przeprowadzone przez firmę Maison & Partners na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa**. Respondenci bardzo wyraźnie wskazali w nim miejsca, w których doskwiera im brak możliwości płacenia kartą. Najbardziej brakuje im tego na bazarach i targowiskach (48%), w publicznych toaletach (43%) oraz na stoiskach podczas imprez plenerowych (41%). Wskazano również zakłady krawieckie i szewskie, przychodnie medyczne, warsztaty samochodowe, a nawet kościoły, pojazdy komunikacji publicznej i urzędy.

Seniorzy otwarci na płatności bezgotówkowe

W pierwszej chwili może się wydawać, że na nowe technologie oraz płatności bezgotówkowe otwarci są wyłącznie konsumenci z młodszych grup wiekowych, ale badanie „Seniorzy w świecie cyfrowym”*** pokazało, że nowoczesne usługi finansowe nie są obce także osobom starszym. I tak 65% seniorów wykorzystuje Internet, by mieć dostęp do swojego konta bankowego, a 51% robi zakupy online. Najczęściej płacą za nie szybkimi przelewami (32%) oraz poprzez BLIKA (23%) – i nie mają z tymi metodami płatności żadnego problemu.

Terminal płatniczy za 0 zł – to możliwe!

Program Polska Bezgotówkowa w ostatnich latach odegrał ogromną rolę w rozwoju i popularyzacji obrotu bezgotówkowego w naszym kraju. W jego ramach mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać terminal płatniczy za 0 zł na 12 miesięcy (lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł). Co ważne, urządzenie jest dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa – w sklepach sprawdzi się bowiem kasa fiskalna lub system kasowy zintegrowany z terminalem, w branży transportowej – terminal mobilny, a w przypadku małych firm, które świadczą usługi u klienta (hydraulik, mobilna kosmetyczka itd.) – terminal w telefonie.

Płatności bezgotówkowe są wygodne, szybkie, bezpieczne i proste – nic więc dziwnego, że znajdują uznanie wśród coraz większej liczby Polaków. Wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach trend ten się utrzyma.

 

* Boom na płatności bezgotówkowe nie słabnie. Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie. Dostęp: 19.06.2023.

** Gdzie Polakom nadal brakuje płatności bezgotówkowych? Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/gdzie-polakom-nadal-brakuje-platnosci-bezgotowkowych. Dostęp: 19.06.2023.

*** Seniorzy będą więcej kupować online i mobile. Nowy raport „Seniorzy w świecie cyfrowym” Fundacji Kobiety e-biznesu. Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/seniorzy-beda-wiecej-kupowac-online-i-mobile-nowy-raport-seniorzy-w-swiecie-cyfrowym. Dostęp: 19.06.2023.

 

Artykuł reklamowy

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor