Opera Nova 1 gru 2018 | Redaktor
„Cyrulik sewilski” po 31 latach schodzi z afisza opery

fot. Andrzej Makowski

Za tydzień Opera Nova pożegna „Cyrulika sewilskiego”. To jedyny spektakl w bieżącym repertuarze, który przygotowany był jeszcze na scenę Teatru Polskiego.

Przedstawienie bydgoszczanie mogli oglądać od 31 lat. Realizacja w reżyserii Sławomira Żerdzickiego z 1987 r. została przeniesiona i wznowiona już na własnej scenie Opery Nova w 2002 roku. Spektakle 7, 8 i 9 grudnia będą już ostatnimi.

Cyrulik sewilski” jest obecnie jedyną operą Gioacchina Rossiniego na bydgoskiej scenie. Popis maestrii kompozytora, liczba melodyjnych arii, tercetów, sekstetów i słynnych muzycznych tematów sytuuje „Cyrulika…”  w czołówce operowych przebojów. Doskonałe libretto, przykład pełnej wdzięku francuskiej komedii, można określić jako najweselszą operową awanturę.

Opera Nova przypomina, kogo przez lata wystawiania „Cyrulika” można było zobaczyć w głównych rolach. Jako Figaro występowali: Edward Stasiński, Marek Moździerz, Leszek Skrla, Andrzej Zagdański, Rafał Songan, Stanisław Kuflyuk, Sławomir Kowalewski, jako  Almaviva: Henryk Herdzin, Andrzej Kalinin, Ryszard Minkiewicz, Adam Zdunikowski, Jacek Szymański, Leszek Świdziński, Pavlo Tolstoy, Dawid Kwieciński. W partii Bartola: Ryszard Smęda, Janusz Borowicz. W roli Rosiny: Magdalena Krzyńska, Elżbieta Szot-Stengert, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Donata Hoppel, Iwona Hossa, Katarzyna Oleś-Blacha, Katarzyna Nowak-Stańczyk, Ewa Olszewska, Victoria Vatutina, Joanna Moskowicz, Marta Ustyniak-Babińska, jako Basilio: Jerzy Sobczyński, Andrzej Nowakowski, Bartłomiej Tomaka, Jacek Greszta.

Dyrygowali: Zdzisław Wendyński(1952), Józef Klimanek (1972), Zygmunt Rychert (1987), Jerzy Katlewicz (1990), Włodzimierz Szymański (2002), od 2006 r. – Jerzy Wołosiuk.

W ostatnich przedstawieniach zaśpiewają: Sławomir Kowalewski w roli tytułowej, jako hrabia Almaviva Pavlo Tolstoy oraz, po raz pierwszy w tej roli, Szymon Rona. W Rozynę kolejno będą wcielać się: Victoria Vatutina i Marta Ustyniak-Babińska, w Don Bartola: Ryszard Smęda.

Mimo rozstania z „Cyrulikiem sewilskim”  oper komicznych na scenie nie zabraknie. W repertuarze pozostają „Napój miłosny”, „Awantura w Recco…”, „Falstaff”, „Wesele Figara”.  W przyszłym roku, ogłoszonym Rokiem Moniuszkowskim, dołączy do nich „Straszny dwór”.

 

źródło: Ewa Chałat, Opera Nova, oprac. red.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor