Wydarzenia 15 lis 14:00 | Redaktor
Testy lokomotywy wodorowej PESA w Ciech Cargo

fot. PESA

W czwartek 9 listopada na terenie bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, należącej do Grupy Ciech odbyły się testy pierwszej manewrowej lokomotyw wodorowej w Polsce. Testowana lokomotywa SM42-6Dn została wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, a w skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, z których każde ma moc 85kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. To pierwsza tego typu lokomotywa wodorowa w Europie, dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.

- „Z punktu widzenia PESA mamy dwa powody do satysfakcji: - po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w  ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne.” – podkreślił Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji PESA.

Prowadzone testy miały za zadanie sprawdzenie funkcjonalności lokomotywy w warunkach pracy manewrowej, do której została zaprojektowana. Ze względu na specyfikę obsługi bocznicy, realizowanej przez Ciech Cargo, przetestowane mogły być różne konfiguracje zestawienia składów. Podczas testów wykonywano prace manewrowe, które na co dzień są wykonywane na bocznicy przez obecnie eksploatowane przez Ciech Cargo lokomotywy manewrowe. Testowano różne zestawienia, poczynając od całych składów ładownych wprowadzanych na bocznice po przyjeździe pociągu z kraju, prace manewrowe na bocznicy oraz wyprowadzanie po rozładunku składów próżnych z bocznicy na stację Inowroclaw Chemia.

- „CIECH Cargo stawia sobie za cel prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny dążąc do redukcji śladu węglowego. Testując nowoczesną technologię wodorową nie tylko chcemy zadbać o środowisko, ale również podnieść standard pracy Naszych pracowników, który obok bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem. Jesteśmy przekonani, że Nasza współpraca z PESA Bydgoszcz i innowacyjne podejście pozwoli na osiągnięcie kolejnego sukcesu i rozwój firmy.”  
– powiedział Maciej Kempski, członek zarządu CIECH Cargo.

W Grupie CIECH został powołany specjalny zespół pod przewodnictwem Macieja Kempskiego, członka zarządu Ciech Cargo, który ma zbadać zasadność wykorzystania technologii wodorowej przy wykonywaniu prac manewrowych na bocznicach w Inowrocławiu i Janikowie.

Doświadczenia z przeprowadzonych testów będą wykorzystane przez Ciech Cargo przy podejmowaniu decyzji o wymianie eksploatowanych od wielu lat spalinowych lokomotyw manewrowych na inne nowoczesne lokomotywy, a przez producenta na kolejnych etapach rozwoju technologii wodorowej.

- „Po wymianie wysłużonych lokomotyw elektrycznych na nowe, szukamy alternatywy, która mogłaby zastąpić również eksploatowane już przez dziesiątki lat lokomotywy spalinowe. Nowoczesne lokomotywy to z jednej strony ograniczenie emisji spalin, z drugiej to poprawa warunków pracy naszych pracowników. Obydwa wpisują się w działania Grupy Ciech w ramach strategii ESG” - powiedział Andrzej Pawłowski, prezes zarządu Ciech Cargo.

CIECH Cargo z siedzibą w Inowrocławiu zatrudnia około 280 osób, realizując usługi kolejowe za pomocą 19 lokomotyw i 1500 wagonów towarowych. Przedsiębiorstwo świadczy usługi transportu kolejowego w kraju, w zakresie: wynajmu wagonów kolejowych, kolejowych przewozów towarowych, obsługi i utrzymania bocznic, a także utrzymania lokomotyw                      i naprawy wagonów. W jej taborze znajdują się m.in. nowoczesne lokomotywy elektryczne, takie jak Bombardier E594 TRAXX, Bombardier E483 Traxx, Newag E6ACTa „Dragon 2” czy Pesa Gama. Spółka realizuje około 80 proc. oferowanych przez siebie usług w ramach Grupy CIECH, budując tym samym przewagi konkurencyjne koncernu w obszarze logistyki                            i transportu. Spółka sukcesywnie zwiększa skalę swojej działalności i pozyskuje coraz więcej zleceń z zewnątrz, wykorzystując do tego swoje przewagi: doświadczoną kadrę, nowoczesną flotę lokomotyw elektrycznych, a także pełne zaplecze serwisowe dla przeglądów taboru.

 

źródło: PESA

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor