Wywiady Tygodnika Bydgoskiego 4 cze 2018 | Michał Jędryka
Bank Pocztowy z ofertą dla obcokrajowców i nową elewacją [ROZMOWA]

To, że centrala Banku Pocztowego mieści się właśnie w Bydgoszczy, jest dla nas bardzo ważne - mówi Robert Kuraszkiewicz

– Dostępność, którą zapewniamy, spotyka się z dużym zainteresowaniem Klientów, także obywateli Ukrainy. Niedawno z myślą o nich uruchomiliśmy zagraniczny transfer pieniężny – mówi Robert Kuraszkiewicz, wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego S.A., w rozmowie z „Tygodnikiem Bydgoskim”.

Michał Jędryka: Okazuje się, że Bank Pocztowy, jedyny bank ogólnopolski z centralą w Bydgoszczy, znalazł nowych klientów wśród pracujących w Polsce Ukraińców i Rosjan…

Robert Kuraszkiewicz, wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego S.A.: To prawda. Aktualnie obsługujemy ok. pięciu tysięcy klientów z Ukrainy. Doświadczenia Banku Pocztowego pokazują, że są to Klienci bardzo aktywni. Dostrzegamy w tym szansę i duży potencjał do zwiększenia bazy klientów.

Konkurencja o tych klientów nie zabiega?

Oczywiście, że zabiega. Jednak społeczność ukraińska pracuje nie tylko w dużych miastach, gdzie działa większość banków na polskim rynku, ale także w mniejszych miejscowościach, gdzie realizowane są nowe inwestycje, trwają budowy, powstają fabryki i magazyny. Dlatego Bank Pocztowy ma tę kluczową przewagę nad konkurencją, że nasze produkty i usługi dostępne są w sieci liczącej ok. 4700 placówek Banku i Poczty Polskiej na terenie całej Polski, nawet w bardzo małych miejscowościach. Dostępność, którą zapewniamy, spotyka się z dużym zainteresowaniem Klientów, także obywateli Ukrainy. Niedawno z myślą o nich, we współpracy z MoneyGram – światowym operatorem takich usług – uruchomiliśmy zagraniczny transfer pieniężny. Tym samym Bank Pocztowy wraz z Pocztą Polską stał się największym pod względem dostępności agentem  MoneyGram w Polsce.

Tak będzie wyglądał BP po remoncie

Ale to oferta, z której skorzystać może każdy, obywatel Polski również?

Usługa dostępna jest dla wszystkich i pozwala na dokonanie wygodnego transferu pieniędzy za granicę w każdym okienku pocztowym. W Banku Pocztowym największą grupę Klientów zagranicznych stanowią Ukraińcy, dlatego rozwijamy ofertę skierowaną właśnie do nich. W ostatnim czasie uruchomiliśmy też obsługę Contact Centre w języku ukraińskim i rosyjskim, w języku ukraińskim dostępna jest już strona internetowa Banku www.pocztowy.pl wraz z podstawowymi dokumentami związanymi z rachunkami osobistymi. W najbliższym czasie przetłumaczony zostanie również serwis transakcyjny, a w wybranych placówkach pojawią się znający ten język doradcy Klientów.

 

Wróćmy do transferów zagranicznych. Na czym polega atrakcyjność tej usługi, poza dostępnością?

Udostępniliśmy program „Premia za transfer na Ukrainę”, dzięki której posiadacze Bliskiego Konta Pocztowego oraz Pocztowego Konta Bez Ograniczeń mogą dokonywać przekazów pieniężnych za granicę na promocyjnych warunkach. Odbywa się to w bardzo atrakcyjnej cenie, bo w okresie promocji trzy transfery na Ukrainę można zrealizować w cenie 10 zł każdy.

Konta, które Bank oferuje obywatelom Ukrainy, są prowadzone w złotówkach?

Tak. To konta z oferty Banku Pocztowego, których korzystają także nasi Klienci z Polski – obsługujemy ich już ponad milion. Jesteśmy polskim bankiem z ofertą w złotych polskich. Z punktu widzenia formalno-prawnego nie jest to produkt ukierunkowany na obywateli jednego państwa. Zależy nam na tym, by z naszych kont korzystali także np. przywoływani już obywatele Ukrainy. By im to ułatwić, liczbę dokumentów wymaganych do otwarcia konta ograniczyliśmy tylko do jednego – paszportu. Chcemy, by konto było dla nich wygodnym narzędziem zarządzania codziennym budżetem w Polsce i nie służyło jedynie do wysyłki pieniędzy za granicę. Dlatego Ukraińcy na standardowych warunkach mogą korzystać także z programów premiujących, np. transakcje kartą do konta, pozwalających na uzyskiwanie zwrotów na konto w wysokości nawet 50 zł miesięcznie.

Korzystanie z tego konta jest możliwe na całym świecie?

Tak. Na przykład płatności kartą lub wypłata z bankomatu mogą być dokonywane wszędzie, gdzie tego typu płatności elektroniczne są obsługiwane.

Sądzi Pan, że usługi takie jak transfery zagraniczne będą miały rosnące znaczenie na rynku bankowym?

Polska jest ciekawym rynkiem, bo mamy sporo Polaków, którzy pracują za granicą, ale też sporo obcokrajowców, z których radykalna większość to Ukraińcy podejmujący pracę u nas. Dane pokazują, że w ostatnich latach systematycznie, o kilkadziesiąt procent rok do roku, wzrasta liczba takich wysyłek na Ukrainę, do Armenii, Wielkiej Brytanii, ale także do Gruzji, Rosji, Mołdawii czy na Białoruś. Stąd koncepcja usługi kierowanej do tego segmentu klientów. Dokonane tu zostało połączenie naszej kompetencji finansowej, dostępności oraz zaufania publicznego, jakim cieszy się Poczta Polska oraz doświadczenia międzynarodowego, jakie posiada MoneyGram.

Rozpoczął się już remont bydgoskiej centrali Banku…

To dla nas bardzo ważne, że centrala Banku Pocztowego mieści się właśnie w Bydgoszczy. Dlatego podjęliśmy decyzję o remoncie budynku przy rondzie Jagiellonów. Także tutaj regularnie odbywają się posiedzenia Zarządu Banku. Aktualnie remontowane jest wnętrze budynku i jego poszczególne piętra. Całość ma być zwieńczona nadaniem nowego oblicza elewacji budynku. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu biurowiec stanie się wyróżniającym się w mieście akcentem architektonicznym.

A w ofercie poza wspomnianymi już transferami też będą nowości?

Po dłuższej przerwie wróciliśmy do sprzedaży kredytów hipotecznych. Przygotowujemy się do wejścia na rynek mikroprzedsiębiorców. W sieci Poczty Polskiej pojawiła się możliwość dokonania Wpłaty Ekspres, dzięki której przekazane przez klienta pieniądze trafią na wskazany rachunek bankowy w czasie rzeczywistym (on-line). Dotyczy to tych banków, które przyjmują tego typu przelewy. W praktyce jest to około 90 procent sektora bankowego. W każdej placówce pocztowej dostępna jest informacja, do których banków wpłata ekspresowa może być zrealizowana.

Wielką nowością jest także uruchomienie we wrześniu 2017 r. EnveloBanku, a więc cyfrowej marki Banku Pocztowego, co pozwoli nam na dotarcie do nowej grupy Klientów, dla których naturalnym środowiskiem jest Interenet. To tylko niektóre z nowości. Cieszę się, że Bank Pocztowy i Poczta Polska wspólnie rozwijają ofertę, skutecznie wcielając w życie odnoszący sukcesy na świecie model bankowości pocztowej. Jestem przekonany, że także na polskim rynku widać coraz więcej efektów tej dobrej współpracy.